ГоловнаКонтактиМапа сайта

  Захист інтелектуальної власності чи ускладнення для  перевізників?..  - 2019/10/10 

2019/10/10

Вчора Комітет Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики на своєму засіданні прийняв рішення внести припаси до переліку товарів, щодо яких органами доходів і зборів застосовуються заходи щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності, шляхом виключення підпункту 3 пункту 3 статті 397 Митного кодексу України.

Такі зміни до чинної редакції статті 397 Митного кодексу передбачено правками, які були подані народними депутатами до проекту закону України “Про внесення змін до Митного кодексу України щодо захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України” (реєстраційний номер №1230) при його підготовці до другого читання.

Мої аргументи знову не були почуті, хоча напередодні на засіданні робочої групи з підготовки цього законопроекту до другого читання домовилися залишити пункт щодо припасів як виключення в пункті 3 статті 397.

Для оцінки можливого впливу такого рішення на ритмічність здійснення міжнародних перевезень товарів та пасажирів перш за все необхідно нагадати, що таке припаси в розумінні Митного кодексу.

Відповідно до пункту 48 статті 4 Митного кодексу України припаси:

а) товари, призначені для споживання пасажирами та членами екіпажів (бригад) на борту транспортних засобів, незалежно від того, продаються ці товари чи ні;

б) товари, необхідні для експлуатації і технічного обслуговування транспортних засобів на шляху прямування та у пунктах проміжних стоянок чи зупинок (у тому числі паливно-мастильні матеріали), крім запасних частин та устаткування, які знаходяться у транспортних засобах на момент прибуття на митну територію України або доставляються на них під час перебування на цій території;

в) товари, які призначаються для продажу на винос пасажирам та членам екіпажів (бригад) транспортних засобів і знаходяться у цих транспортних засобах на момент прибуття на митну територію України або доставляються на них під час перебування на цій території.

Митним формальностям щодо припасів присвячена ціла глава 34 Митного кодексу України, тобто 223 по 230 статтю, які було варто хоча б прочитати перед прийняттям рішення. Крім того, порядок митного оформлення та контролю за переміщенням припасів визначений наказом Міністерства фінансів від 30.05.2012 року №626, а наказом Міністерства фінансів України №628 від 30.05.2012 року встановлено норми ввезення (вивезення) алкогольних напоїв і тютюнових виробів для споживання членами екіпажу та пасажирами на борту транспортного засобу, який здійснює міжнародний рейс і прибуває на митну територію України в обсягах 1 літр на одну особу та 40 грамів тютюнових виробів на одну особу.

Не вдаючись до подробиць, не цитуючи положення статей Митного кодексу та підзаконних актів, можна зробити узагальнюючі висновки про встановлені на даний час ключові особливості здійснення митних процедур щодо припасів, а саме:

Визначений на даний час перелік товарів, що віднесені до поняття «припаси», є обмеженим за переліком та метою (способом) використання за об’єктною та суб’єктною ознаками, а в окремих випадках кількісно (наприклад, щодо алкогольних напоїв та тютюнових виробів).
До припасів належать товари, які пов’язані із необхідністю здійснення ритмічних та безперебійних міжнародних перевезень товарів та пасажирів (наприклад паливно-мастильні матеріали та товари, необхідні для експлуатації і технічного обслуговування транспортних засобів на шляху прямування та у пунктах проміжних стоянок чи зупинок).
Процедури митного оформлення припасів на даний час визначено в Митному кодексі таким чином, щоб максимально прискорити митний контроль та не допустити затримання транспортних засобів, що здійснюють міжнародні перевезення пасажирів або товарів у пункті пропуску через державний кордон, та максимально спростити процедуру митного оформлення припасів. Так, наприклад, розгляд звернення органами доходів і зборів щодо митного оформлення припасів для транспортних засобів обмежено однією годиною.
Припаси при дотриманні умов, установлених цим Кодексом, переміщуються через митний кордон України зі звільненням від оподаткування митними платежами та без застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Дозволи на видачу припасів або на здійснення інших операцій з припасами надаються органами доходів і зборів протягом однієї години з моменту отримання відповідного звернення.
Пропуск припасів на транспортні засоби комерційного призначення здійснюється на підставі оформлених товаросупровідних документів, а декларування експорту припасів здійснюється на підставі товаросупровідних документів з накладеним митним забезпеченням та відміткою адміністрації транспортного засобу комерційного призначення про одержання припасів протягом не більше 30 календарних днів від дати накладення митного забезпечення.
Окремі види припасів взагалі не підлягають декларуванню шляхом подання окремих митних декларацій, або документів, що їх замінюють, як, наприклад, припаси, що залишаються на борту транспортного засобу на момент його прибуття та вивозяться при його вибутті.
Але при цьому потрібно чітко знати та пам’ятати, що існуючі на даний час в органах доходів і зборів системи, що дозволяють митним органам реалізовувати свої функції щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності, є частиною програмно-інформаційного комплексу «Інспектор» та функціонують на основі інформації, що міститься в електронних митних деклараціях. Тобто в автоматизованому режимі опрацьовують інформацію, що міститься в електронних митних деклараціях.

Іншими словами, у разі прийняття Верховною Радою рішення щодо виключення припасів з із пункту 3 статті 397 для повноцінної та ефективної реалізації механізму сприяння захисту прав інтелектуальної власності при переміщенні припасів через митний кордон України їх митне оформлення повинно буде здійснюватися або із заповненням митної декларації, або шляхом подання товаросупровідних документів в електронному вигляді. При цьому такі товаросупровідні документи повинні будуть містити інформацію, що дозволить функціонувати відповідному програмно-інформаційному комплексу в сфері захисту прав інтелектуальної власності.

Або ж інспектору митниці доведеться вручну перевіряти кожен із товарів, що визначається як припаси в розумінні Митного кодексу, з метою реалізації функції сприяння захисту прав інтелектуальної власності! Можна тільки уявити час, який йому необхідний для повноцінної та ефективної реалізації такої функції…

Уявляєте собі цю процедуру за змістом та часом реалізації? А от Максим Нєфьодов, схоже, уявляє. Він дуже активно підтримував ідею включення припасів до переліку товарів, щодо яких органами доходів і зборів застосовуються заходи щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності.

Є, очевидно, над чим замислитися вітчизняним та іноземним перевізникам, в тому числі великим вітчизняним авіакомпаніям.

Невже не було винесено уроки після прийняття Закону №73, що створило колізію у відносинах між водіями авто на іноземній реєстрації та правоохоронними органами?

Якщо ні, то, напевно, першим кроком після прийняття законопроекту №1230 стане розпорядження Кабінету Міністрів України не застосовувати заходи щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності до перевізників...

Ніна ЮЖАНІНА

https://yuzhanina.in.ua