ГоловнаКонтактиМапа сайта

  Одеська митниця: чи бути покращенню   - 2018/09/20  

2018/09/20

Ефективна робота митниці - запорука залучення інвестицій в Україну та один із головних факторів формування довіри між бізнесом і владою. Бізнес зацікавлений, щоб ця співпраця була не тільки якісною, але й прозорою, а "правила гри" - зрозумілими.

В іншому випадку це тягне за собою фінансові та іміджеві втрати для країни.

Південний регіон є одним із важливих "вікон" нашої країни. А митниця безпосередньо для Одещини завжди була одними з головних джерел розвитку. Однак, час від часу робота Одеської митниці викликає ряд питань з боку бізнесу. Починаючи з лютого 2018 року представники Асоціації в Одесі активно наголошували на проблемах, з якими почали стикатися не лише членські компанії, але й підприємці регіону в цілому. Основним питанням тривалий час залишалося штучне створення електронної черги митних декларацій та неефективне застосування митних декларацій у режимах ІМ40ЕЕ та ІМ40ДЕ щодо вживаних автомобілів. Декларації могли бути без відповіді про прийняття або відмову у прийнятті до оформлення - часом навіть по кілька діб.

Також регулярно виникали технічні проблеми акредитації фізичних осіб (тобто, при створенні інформаційної картки громадянина). У червні змінилася система подачі паспортних даних і завірені належним чином документи необхідно передати інспектору митниці, який візує документи та випускає ТЗ. У зв"язку з великим обсягом роботи, «картки» створювалися кілька днів через що інспектори митниці не могли завершувати оформлення і доводилося відкликати декларацію або чекати на картки відмови.

Крім того, необґрунтовані форми митного контролю іноді траплялися у 100% випадків. Це призводило до значних видатків для суб"єктів господарювання, оскільки митні органи не відшкодовують витрати на проведення контролю у разі не встановлення порушення митних правил. Суттєве затягування процедур митного оформлення товарів, наприклад, митне оформлення легкових транспортних засобів в зоні Одеської митниці, могло тривати до декількох тижнів. Це значно погіршувало ведення господарської діяльності компаній, і, однозначно, не додавало привабливості Україні на міжнародній арені.

Європейська Бізнес Асоціація неодноразово зверталася до керівництва Державної Фіскальної Служби України та інших відповідних органів з проханням допомогти у вирішенні цих проблемних питань. Останнім часом дійсно більше уваги приділяється даній проблемі. Наприклад, 10 вересня 2018 року з робочим візитом Одесу відвідав Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман. Він особисто перевірив митний пост "Спеціалізований" та експрес-сервіс "АвтоХАБ", провів відповідну нараду з головами митниць з різних регіонів України та за участі представників бізнес-асоціації. Дана зустріч є надважливою в контексті проблем, що існували на Одеській митниці. За словами представників бізнесу, на сьогоднішній день проблеми поступово вирішуються.

Так, митні декларації оформлюються в день подання. Мінімізуються немотивовані відмови у прийнятті митних декларацій та затягування митного оформлення з боку посадових осіб Одеської митниці ДФС. При підтвердженні митної вартості використовуються ціни аукціонів.

Впровадження форм контролю нетарифного регулювання за принципом "єдиного вікна", спочатку в тестовому, а потім і в обов’язковому режимі, виявило раніше приховані факти повної залежності імпортерів та експортерів від неефективної, бюрократизованої та відверто корупційної роботи контролюючих органів, які поряд з митницею, задіяні у процесі митного оформлення вантажів. Південноукраїнський офіс Асоціації також активно долучався до надання пропозицій по вдосконаленню функціонування механізму "Єдиного вікна" на митниці.

6 вересня 2018 року Верховна Рада України підтримала в цілому проект закону №7010 з урахуванням зауважень Президента України. Згідно із цим Законопроектом перевірку всіх дозвільних документів будуть здійснювати посадові особи митниці, а перевірку рівня радіоактивного забруднення транспортних засобів та вантажів – Державна прикордонна служба України. Надання висновків санітарно-епідеміологічної експертизи, як дозвільних документів, для імпорту не харчової продукції ліквідується. Санітарно-епідеміологічний нагляд будуть проводити посадовці відповідної служби під час реалізації товарів на території України (раніше нагляд здійснювався безпосередньо на митному кордоні). Крім того, буде встановлений новий порядок взаємодії контролюючих органів та часові обмеження - 4 години, на здійснення контрольних процедур. Весь документообіг між контролюючими органами буде проводитись виключно у електронній формі з використанням цифрових підписів. Адже основний принцип, що вводиться: будь-які дозвільні документи, що надаються для успішного завершення митного оформлення повинні бути надані в електронній формі, не скановані копії паперових документів, а саме електронні документи.

Маємо очікування, що оптимізація роботи "єдиного вікна" забезпечить якісну роботу - допоможе оптимізувати здійснення контрольних процедур при переміщенні товарів через митний кордон України, врегулювати всі митниці процедури в цілому та сприяти підвищенню рейтингу України в рейтингу Doing Business.

За оцінками Європейської Бізнес Асоціації, Державний бюджет України щорічно втрачає через контрабанду та "сірий" імпорт мільярди гривень податків та митних платежів. Зокрема, за різними оцінками в 2017 році бюджет України недоотримав 70 млрд грн. Тому, для оптимізації ситуації на митниці Урядом з 21 червня 2018 р. до 31 грудня 2018 р. було запроваджено експериментальний проект щодо створення умов для унеможливлення ухилення від сплати митних платежів. Дійсно, зрушення є. Але звичайно, зі сторони бізнесу виникають і деякі побоювання, а саме: дублювання митного контролю (наприклад з ініціативи поліції), затримки в митному оформленні (очікування узгодження його завершення з представниками поліції) і, тим самим, порушення вимог завершення митного оформлення протягом 4 годин, постійні коригування митної вартості (використання індикативів, мінімальної вартості за кг і т. д.). Однак, про результати нововведення казати зарано. Замало практичних кейсів щодо його застосування.

Щодо невирішеного.

Залишається питання розробки регуляторних актів. На КМУ покладено обов’язок розробити та затвердити "заходи офіційного контролю та вичерпний перелік товарів (з описом та кодом згідно з УКТ ЗЕД), які в разі ввезення на митну територію України (у тому числі з метою транзиту) підлягають заходам офіційного контролю".

Сподіваємось, ці проекти нормативних актів вже на фінальній стадії підготовки та будуть прийняті вчасно і ми врешті матимемо якісні та ефективні процедури на кордоні!

Журнал "Новое время"

Новини ЗЕД