ГоловнаКонтактиМапа сайта

  Крок вбік, два кроки назад.  - 2018/01/16  

2018/01/16

Vasyl Shtrimflya

   Високопоставлена депутатша написала, що норму Податкового кодексу про 24 години можуть скасувати. Несподівано виявилося, що митниця неспроможна адмініструвати це обмеження, бо даних про виїзд від прикордонників у неї нема, а самостійне їх внесення призводить до черг на кордоні. Запитання. А чим ви думали, коли голосували? Невже так важко було спочатку розібратися, а вже потім приймати рішення? Скажу більше, будь-якій нормальній людині з самого початку було зрозуміло, що цю норму не тільки важко виконати (а тому важко застосувати в боротьбі з піджаками) , але вона ще і носить дискримінаційний характер по відношенню до жителів прикордонних областей. Зрозуміло, що коли мешканець Києва пару раз на рік вибирається за кордон (в тому числі на шоппінг) на літаку, то він там затримається більше доби. А якщо житель прикордонної області так само іноді їде на шоппінг в сусідню країну, то він хоче до вечора повернутися додому. І жодного відношення до піджаків це не має. Тобто це нововведення "підіймає" виключно власників прикордонних готелів в Польщі та Угорщині.

   Більше того, по піджакам в якості компенсації цілком можна відкоригувати іншу норму - про 72 години - в сторону збільшення, наприклад до тижня. Це само по собі зробить піджачний бізнес нерентабельним, без будь-яких 24 годин.

   В той самий час Верховна Рада не спромоглася прийняти нову редакцію митного тарифу, побудовану на актуальній версії Гармонізованої системи. Бо комусь там законопроект здався "стрьомним" через свій об"єм.

   Друга позиція, де наша влада збирається відповзати від раніше прийнятого рішення - Єдине вікно. Ходять вперті слухи, що примусове використання ЄВ з 1 лютого буде скасовано. Знову ж таки, чому на етапі підготовки рішення не було зважено всі плюси і мінуси цього рішення? Чому потім з"ясовуються, що мінуси аж занадто великі, а плюси - не такі вже й плюси?

   Тенденція насторожує. Схоже, що в останні місяці дехто наверху втратив здатність аналізувати наслідки своїх рішень. А системну роботу пробує замінити кавалерійськими наскоками.

   Якщо хтось думає, що проблема тільки наверху, то він помиляється.

   Великого шороху поки що в ФБ наробила стаття про плановане кацапами створення електронних митниць. І хоча цей крок у них виходить теж трохи вбік, він все ж, в основному, вперед. А неув"язку з тим, що декларацію, по якій буде огляд, можна подавати тільки в найближчу електронну митницю, при тому що сама необхідність огляду може бути визначена системою аналізу ризиків тільки після подання, буде виправлено. Це безумовно правильний крок, за яким буде централізоване подання з автоматичним випуском та розподілом інших декларацій між електронними митницями за напрямками компетенції. Але головний принцип - відділення огляду від прийняття рішення та оформлення, закладається вже сьогодні.

   А тепер скажіть мені, будь ласка, чи здатні ми на таке? І я не тільки про організаційні кроки по розгортанню такої інфраструктури. Така система має кучу передумов: якісна та всебічна система аналізу ризиків, належний рівень адміністрування митних платежів та нетарифного регулювання, спроможність ІТ все це зробити. Що з цього у нас є сьогодні? Відповідь очевидна.

   До речі, про нетарифне регулювання. Нещодавно, збулася споконвічна мрія ідіота, а саме, Службі експортного контролю вдалося протягти через Кабмін списки експортного контролю без кодів УКТ ЗЕД. Вплив цього рішення на час митного оформлення очевидний. А про автоматичний випуск можна забути взагалі. Скажіть, будь ласка, цей крок в якому напрямку?

   Висновки невтішні. Митницю у нас на словах безперервно реформують всі останні 5 років. А насправді, єдиною її реформою був розвал, який учинили в 2013 році шляхом її приєднання до податкової.

   Так от, ми переходимо на новий якісний рівень і починаємо відчувати наслідки цієї "реформи". Наша влада в напрямку митного адміністрування втратила спроможність як приймати розумні рішення, так і забезпечувати їх виконання.

   Наступний рівень - анархія, хаос і феодалізм.

   Єдине, що може тішити, хоча і слабо, це те, що за доброю вітчизняною традицією, чим менш спроможна наша влада керувати, тим краще бізнесу.


FaceBook