ГоловнаКонтактиМапа сайта

  Законопроект щодо реформування системи державного регулювання  у сфері карантину рослин  - 2015/01/31 

2015/01/31

29.01.2015 у Верховній раді зареєстровано законопроект під № 1875. Проект Закону України  передбачає внесення змін до Закону України “Про карантин рослин”.

Проектом закону вносяться зміни до Закону України «Про карантин рослин», спрямовані   на реформування системи державного регулювання в сфері карантину рослин та приведення фітосанітарних заходів у відповідність до міжнародних стандартів і зобов’язань.

Основні положення законопроекту  передбачають:

1) обмеження терміну видачі карантинного та фітосанітарного сертифікатів 24-ма годинами після завантаження транспортного засобу, що відповідає міжнародним практикам;

2) запровадження окремих переліків об"єктів регулювання для: імпорту, експорту та реекспорту, а також контролю за переміщенням територією України, що відповідно надасть можливості для забезпечення більш гнучкого контролю за виробництвом та обігом продукції рослинного походження;

3) забезпечення публічного доступу до інформації на інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, та прозорості у прийнятті адміністративних рішень та своєчасне інформування про них як суб’єктів господарювання так і міжнародних торгівельних партнерів;

4) запровадження декларативного принципу реєстрації осіб, які здійснюють господарську діяльність, пов"язану з виробництвом та обігом об"єктів регулювання, що дозволяє прибрати необґрунтований адміністративний бар"єр у вигляді проходження перевірки під час включення до реєстру з боку центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, оскільки державний контроль за вирощуванням та обігом об’єктів регулювання вже здійснюється на всіх етапах.

Також суб’єктам господарювання надається можливість на компенсацію шкоди заподіяної діями/бездіяльності посадової особи за затримку у видачі дозвільних документів відповідно до законодавства.

Пояснювальна записка до законопроекту пояснює це потребою запровадження європейських правил для ведення бізнесу в Україні.

Сьогодні у фітосанітарному законодавстві існує велика кількість норм, що створюють необґрунтовані адміністративні бар’єри для операторів ринку та не відповідають європейський практиці у сфері карантину та захисту рослин. Зокрема, значна тривалість ряду дозвільних процедур створює додаткові витрати для бізнесу та є необґрунтованою.

Так, витрати приватного сектору України на дотримання вимог у сфері карантину рослин на одиницю виробленої рослинницької продукції майже в 7,5 разів перевищують відповідні витрати приватного сектору ЄС, що негативно позначається на конкурентоспроможності вітчизняної продукції рослинництва на зарубіжних ринках. Надання чинним законом «Про карантин рослин» фітосанітарному інспектору до 5 діб на проведення фітосанітарних процедур та видачу заявнику відповідного дозвільного документу на практиці призводить до значних простоїв транспортних засобів   та накладенням штрафних санкцій на власника вантажу. Наприклад, один день простою 50-тис.тонного судна в порту може коштувати до 90 тис.дол.США. Порівняно з Україною, в країнах ЄС така практика неприпустима. За таких умов постає потреба у дерегуляції системи державного регулювання сфери карантину рослин та приведені фітосанітарних заходів  у відповідність до міжнародних стандартів і зобов’язань.

З цією метою необхідно розширити сферу застосування аналізу ризику та управління ризиками щодо об"єктів регулювання при прийнятті відповідних управлінських рішень державними органами. Це дозволить гармонізувати національні стандарти із міжнародними стандартами із фітосанітарних заходів, базуючись на яких Україна при вступі до СОТ зобов’язалася розробляти та запроваджувати свої фітосанітарні заходи. Крім того, цим самим буде закладено підґрунтя для прийняття більш обґрунтованих рішень та зменшення ризиків вчинення корупційних дій з боку посадових осіб.

Прийняття даного проекту закону обумовлено також необхідністю зниження адміністративного навантаження на бізнес за рахунок суттєвого скорочення термінів видачі більшості документів дозвільного характеру у галузі карантину рослин та вдосконалення процедур функціонування центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері карантину рослин, що має на меті підвищення ефективності виробництва та обігу продукції рослинного походження одночасно із дотриманням належного рівня фітосанітарної безпеки України.

Прийняття цього проекту закону, в першу чергу, забезпечить приведення Закону України «Про карантин рослин» у відповідність до міжнародних практик із наближенням його до законодавства ЄС у сфері карантину та захисту рослин. Окрім цього, ухвалення законопроекту сприятиме зниженню адміністративного навантаження на бізнес щонайменше в 3 рази або на 1,1 млрд. гривень.

© Інформаційну довідку підготовлено спеціально для MDOffice.



MDoffice