ГоловнаКонтактиМапа сайта

  Міндоходів: Про проект Закону України  Про особливості  здійснення обробки та оформлення вантажів в контейнерах,  контейнерів та транспортних засобів, що їх перевозять   -  2014/06/16 

2014/06/16

МІНІСТЕРСТВО ДОХОДІВ
І ЗБОРІВ УКРАЇНИ

21.05.2014 р. N 9029/6/99-99-24-01-09-15

Громадській раді при Міністерстві доходів і зборів України

Про проект Закону України "Про особливості
здійснення обробки та оформлення вантажів
в контейнерах, контейнерів та транспортних
засобів, що їх перевозять"

    За результатами розгляду листів Громадської ради при Міндоходів від 06.05.2014 N 52 і від 08.05.2014 N 24/14 повідомляємо.

    Проект Закону України "Про особливості здійснення обробки та оформлення вантажів в контейнерах, контейнерів та транспортних засобів, що їх перевозять" (далі - Проект) опрацьовувався Держмитслужбою України протягом 2012 року.

    Метою прийняття Проекту було збільшення обсягів вантажів, що переміщуються у контейнерах через порти України, підвищення ефективності використання інфраструктури портів шляхом законодавчого визначення особливостей здійснення обробки та оформлення вантажів, що переміщуються у контейнерах, контейнерів і транспортних засобів, що їх перевозять.

    Так, листом Держмитслужби України від 08.05.2012 N 11.1/1.2-12.1/5246 Міністерство фінансів України проінформовано про те, що, на думку Держмитслужби України, прийняття Проекту є недоцільним з огляду на таке.

    "01.06.2012 набирає чинності Митний кодекс України від 13.03.2012 N 4495-VI (далі - Кодекс).

    Згідно зі статтею 7 Кодексу питання встановлення порядку та умов переміщення товарів через митний кордон України, їх митний контроль і митне оформлення, застосування механізмів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, справляння митних платежів, ведення митної статистики, обмін митною інформацією, ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності тощо становлять державну митну справу.

    Засади державної митної справи встановлюються Кодексом та іншими законами України. Кодекс є спеціальним Законом, що регулює засади митної справи. Інші закони України повинні прийматись з урахуванням пріоритетних норм Кодексу.

    У той же час Проект не в повній мірі враховує вимоги Кодексу, деякі норми Проекту є подібними до норм Кодексу, інші йому суперечать. Крім цього, Проект містить протиріччя між власними нормами.

    Наприклад:

    поняття "траншипмент - транзит товарів, що переміщуються морським і річковим транспортом у контейнерах та під час зберігання залишаються в межах одного пункту пропуску чи зони митного контролю морського, річкового порту", наведене у Проекті, поглинається визначенням, наведеним у статті 90 Кодексу, а саме: транзит - це митний режим, відповідно до якого товари та/або транспортні засоби комерційного призначення переміщуються під митним контролем між двома митними органами України або в межах зони діяльності одного митного органу без будь-якого використання цих товарів, без сплати митних платежів та без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності;

    питання застосування митного режиму транзиту в Кодексі регулюється главою 17, яка складається з 12 статей (статті 90 - 102). Зокрема, статтею 94 цієї глави визначено конкретні документи, що використовуються для декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення у митний режим транзиту. Натомість, частина п"ята статті 3 Проекту не визначає, які саме документи будуть подаватись контролюючому органу. Крім того, Проектом передбачено, що перелік та час розгляду документів буде визначатись технологічними схемами, розробленими для конкретного пункту пропуску через державний кордон України. Наявність такої норми може призвести до того, що у всіх пунктах пропуску буде затверджений відмінний від інших перелік документів, необхідних для митного оформлення тощо.

    При цьому вимога щодо встановлення часу розгляду документів окремою технологічною схемою суперечить частині сьомій цієї ж статті Проекту, яка передбачає здійснення розгляду документів контролюючим органом цілодобово та цей час не повинен перевищувати однієї години, а також статті 14 "Терміни оформлення вантажів" Проекту, яка, в свою чергу, встановлює часові нормативи;

    статтею 15 Проекту передбачається, що визначення митної вартості, коду товару згідно з УКТЗЕД, переліку документів, що повинні бути надані під час оформлення вантажу, контейнера, транспортного засобу, що їх перевозить, здійснюється автоматично з використанням спеціального програмного забезпечення. Зазначаємо, що вказані питання регулюються виключно Кодексом і не можуть визначатись автоматично;

    обов"язки контролюючих органів не можуть визначатись статтею 13 Проекту, оскільки вони вже встановлені спеціальними законами;

    Проект не повинен містити норм щодо застосування митних режимів (стаття 22 Проекту) та порядку розпорядження товарами, що перебувають під митним контролем (абзаци четвертий - п"ятий частини першої статті 20 Проекту).

    Суперечливими є також положення статті 19 Проекту, оскільки:

    по-перше, здійснення радіологічного контролю "після проведення митного оформлення" суперечить положенням частини другої статті 27 Митного кодексу України від 11.07.2002 N 92-IV і частини восьмої статті 319 Кодексу;

    по-друге, здійснення радіологічного контролю стаціонарними приладами, розташованими на в"їзді в пункт пропуску через державний кордон України чи на виїзді із пункту пропуску, є доцільним. У той же час непроведення радіологічного контролю товарів, що розміщуються на складах і причалах портів, аеропортів, може призвести до знаходження на території пунктів пропуску радіаційно-небезпечних товарів і, відповідно, створити умови для забруднення території України.

    Крім зазначеного, окремі положення Проекту суперечать також нормам Податкового кодексу України".

    Ураховуючи вищевикладене, у разі надходження до Міністерства доходів і зборів України відповідного проекту Закону України його буде опрацьовано у встановленому порядку.

    Одночасно повідомляємо, що з метою недопущення необґрунтованих часових та фінансових втрат суб"єктами зовнішньоекономічної діяльності при здійсненні митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються у контейнерах через пункти пропуску для морського сполучення у зоні діяльності Південної митниці, Міндоходів здійснюються такі основні заходи:

    1. З квітня місяця поточного року зважування контейнерів з товарами проводиться виключно за результатами застосування системи управління ризиками (у тому числі за результатами співставлення інформації, наданої агентськими організаціями (морськими агентами) та заявленої в митних та товаротранспортних документах.

    2. Враховуючи позитивний досвід від застосування протягом 2010 - 2012 років наказу Держмитслужби України від 01.10.2010 N 1127, що був скасований розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.02.2012 N 103-р, а також на прохання бізнесу та Міністерства інфраструктури України Міндоходів здійснюються заходи щодо відновлення його положень, які передбачають такі основні позитивні тенденції:

    - у разі проведення митного огляду час огляду не повинен перевищувати дві години з моменту пред"явлення товарів для такого огляду;

    - не будуть підлягати митному огляду в пунктах пропуску контейнери з товарами, що направляються в інші митниці або підрозділи митного оформлення Південної митниці;

    - у разі переміщення товарів транзитом через територію України митний огляд буде проводитись виключно на підставі аналізу інформації, що міститься в документах, та іншої наявної інформації, письмових орієнтувань підрозділів митних чи правоохоронних органів України або іноземних держав.

    - буде передбачена відповідальність посадових осіб митниці, які безпідставно прийняли рішення про проведення митних оглядів, а також ставитися питання щодо неналежного виконання ними своїх службових обов"язків та притягнення їх до дисциплінарної відповідальності;

    - за кожним фактом порушення вищевказаних вимог буде проводитись перевірка.

    3. З метою встановлення єдиного підходу до організації проведення огляду товарів і транспортних засобів комерційного призначення в органах доходів і зборів України митницям Міндоходів (лист від 08.04.2014 N 8134/7/99-99-24-01-09-17) направлено відповідні роз"яснення.

    4. На практиці, при обробці вантажів у контейнерах, портом застосовуються в своїй діяльності операції, під час яких транспортні засоби автоперевізників фактично використовуються як "технологічний транспорт порту". На вкрай обмеженій території порту виникають умови для накопичення транспортних засобів, що викликають затори та черги з питань, врегулювання яких знаходиться за межами компетенції митниці. При цьому, за наявної інфраструктури портів та їх технологічно-господарської діяльності, митні процедури з товарами, що переміщуються в контейнерах, можуть проводитись з дотриманням вимог митного законодавства тільки після завантаження контейнеру на такий автотранспорт.

    Крім цього, оглядові рампи в портах розраховані на здійснення вивантаження товарів на них з урахуванням, що контейнер знаходиться на автомобілі. Причепи, на яких здійснюється перевезення контейнерів технологічним транспортом, обладнані запобіжними пристроями, що унеможливлюють відкриття контейнеру, що на ньому знаходиться. Навантажувально-розвантажувальні роботи, необхідні у випадках проведення митного огляду товарів, що знаходяться в контейнерах, призведуть до додаткових вантажних операцій, які збільшують витрати вантажоотримувачів на здійснення процедур у разі використання технологічного транспорту порту.

    Наказом Міністерства транспорту та зв"язку України, Держмитслужби України від 09.07.2008 N 834/741 "Про митне оформлення вантажів в морських торговельних Одеському та Іллічівському портах" Міністерству транспорту та зв"язку України було доручено до 1 листопада 2008 року забезпечити в Одеському та Іллічівському морських торговельних портах роботу технологічного транспорту, а також інші умови для проведення митного контролю та оформлення вантажів в контейнерах.

    На теперішній час у жодному із названих морських портів не забезпечено використання технологічного транспорту на всьому шляху вантажів у порту (від розвантаження із судна до вивезення із порту).

    Зазначене призводить до необхідності залучення автомобільних транспортних засобів перевізників при здійсненні митного контролю товарів і транспортних засобів і, відповідно, до збільшення загального часу виконання контрольних процедур у порту.

    Міндоходів звернулось до Міністерства інфраструктури України, як правонаступника Міністерства транспорту та зв"язку України, з вимогою забезпечити виконання пункту 1 наказу Міністерства транспорту та зв"язку України, Держмитслужби України від 09.07.2008 N 834/741 "Про митне оформлення вантажів в морських торговельних Одеському та Іллічівському портах".

В. о. директора
Департаменту митної справи

А. Д. Войцещук

 



MDoffice