ГоловнаКонтактиМапа сайта

  Индивидуальная налоговая консультация: действительно ли она  защитит  - 2013/04/10 

2013/04/10

Відтворення матеріалуу будь-якійформі повністю або частково можливолише з письмового дозволу газети «Інтерактивна бухгалтерія».

 

Індивідуальна податкова консультація: чи справді вона захистить

Усі вже звикли, що одним із «бастіонів» захисту платника податків є індивідуальна податкова консультація (далі — індивідуальна консультація). Принаймні, кожен щонайменше хоча б раз чув, що тільки-но такуроздобути та діяти за її приписами — і жодна перевіркане страшна. Такий собі щит,захисник, рятівник. Та чи справді цетак і чи варто дослухатися до порад бухгалтерських видань й аудиторських фірм обзавестися індивідуальноюконсультацією?..

 

Статус індивідуальної консультації

Згідно з пп. 14.1.172 ПКУ,податкова консультаціядопомога контролюючогооргану конкретному платнику податківстосовно практичного використанняконкретної норми закону чи нормативно-правового акта з питаньадміністрування податків або зборів,контроль за справлянням якихпокладено на такий контролюючий орган.

Контролюючі органи надають безоплатно за зверненням платників податків консультації з питань практичного використання окремих норм податкового законодавства (п. 52.1ПКУ). А в п. 53.3 ПКУ зазначено, що індивідуальна консультація в письмовій або електронній формі є правовим актоміндивідуальної дії, яку можна оскаржити в суді. Проте якщоплатник діяв відповідно до індивідуальної консультації, його не можна притягти до відповідальності (п. 53.1 ПКУ).

З наведеного вище випливає, що індивідуальна консультація — це допомога платнику податків у вигляді консультації зі статусом правового акта.

Але ж не нормативно-правового акта! І на цьомунаголошують суди.

На практиці

Наприклад, у постановіКиївського апеляційного адміністративного суду від 06.02.2013 р. у справі №2а-18741/11/2670 зазначено, що,відповідно до норм ПКУ та Кодексу адміністративногосудочинства України (далі — КАСУ), індивідуальні консультації:

  • не мають сили нормативно-правового акта;
  • не породжують для відповідних суб’єктів настання будь-яких юридичних наслідків, не впливають на їхні права й обов’язки, а також не є обов’язковими для виконання;
  • не підпадають під предмет адміністративного позову, бо не є юридичнозначущими (відсутня безпосередня залежність виникнення, зміни чи припинення прав й обов’язків особи від індивідуальної консультації).
  • Таким чином, суд дійшов висновку, що індивідуальнуконсультацію не можна оскаржити, бо вона не є юридичним документом. Аналогічнірішення були озвучені в постанові Київського апеляційного адміністративного суду від 06.09.2012 р. у справі№ 2а-5811/12/2670, ухвалі Харківськогоапеляційного адміністративного суду від 12.02.2013 р. у справі№ 2а-1870/7501/12.

Звісно, є й протилежні судові рішення,коли індивідуальні консультаціївизнають недійсними. Судова практика стосовно цього питання неоднозначна та суперечлива. Проте головне — суди не визнають індивідуальну консультацію юридичнимдокументом, бо вона необов’язковадля платника податків, якому надана.

Однак якщо платник діятиме відповідно до наданої йому індивідуальної консультації, то ПКУ звільняє його від відповідальності.У тому числі, у разі коли вмайбутньому така консультація буде змінена (п.53.1 ПКУ).

І начебто можна зітхнути з полегшенням. Та не кваптеся, спочатку розберімося, що таке відповідальність, від якої нас звільняють?

Згідно з п. 111.1 ПКУ, відповідальністьможе бути фінансовою, адміністративною та кримінальною.

Фінансова відповідальність— це різноманітніподаткові штрафи та/або пені. Застосовуєтьсядо платників податків (юридичних і фізичних осіб).

Адміністративна та кримінальна відповідальності застосовуються до посадових осіб платників податків (юросіб), які в такому аспекті не є платниками податку, чи до фізосіб платниківподатків.

Проте жодного слова про звільнення від сплати донарахованого податку.

На практиці

Скажімо, платникдіяв відповідно до отриманої індивідуальної консультації. Однак під час перевіркиревізори Податкової не погодилися з висновками індивідуальної консультації та донарахували податкові зобов’язання. Так от, донарахованіподаткові зобов’язання в поняття «відповідальність» не вписуються. Тож виходить, що індивідуальнаконсультація від сплати донарахованого податку не звільняє.

 

 

Строк дії індивідуальної консультації

У Єдиній базі податкових знань надана цілком адекватна відповідь щодо цього питання (підкатегорія01.2): з урахуванням норм пп. 14.1.172, п. 53.1 і п. 53.3 ПКУ індивідуальна консультація чинна з дня її надання по день втрати нею чинності. Автратити чинність вона може за таких підстав:

  • якщо надалі така була змінена чи скасована у зв’язку з утратою чинності норми закону, за якою надавалася;
  • з дати набрання законної сили рішенням суду, яким визнано її недійсною;
  • якщо листом органу ДПС її відкликали та/або замінили.

 

 

Узагальнююча й індивідуальна податкова консультація: що головніше

У п. 53.1 ПКУ мовиться про звільненнявід відповідальності платника, який діяв на підставііндивідуальної й узагальнюючоїподаткової консультації. Проте ПКУ не встановлює, яка з них має більшу юридичну силу.

Що ж робити,коли висновки за цимидокументами різні та платник постає перед дилемою, якому з двох надати перевагу.

За таких обставин варто згадати принцип презумпції правомірності рішеньплатника податку (пп. 4.1.4 ПКУ), де за наявності двох різних точокзору, викладених у нормативно-правовому акті, платникподатків може використовувати будь-яку з них. Проте,як ми з’ясували раніше,суди не визнають податкові консультації нормативно-правовимактом.

Однак, на думку автора, цене буде перешкодою, бо фактично п. 53.1 ПКУ дає вибір платникуподатків і звільняє від відповідальності незалежно від того, якою податковою консультацією він скористався.

 

Процедура отримання індивідуальної консультації

Куди подаватизапит на отримання індивідуальноїконсуьтації

Зі зміступ. 52.4 ПКУ випливає, щозапит на отримання індивідуальноїконсультації слід подавати до одного з перелічених органів, а саме до:

  • органу ДПС, у котрому платникперебуває на обліку (наприклад, міська, районна ДПІ), чи до митниці за місцем оформлення товарів;
  • вищого органу ДПС (наприклад, обласна ДПС) чи вищого митного органу, якому зазначений вище орган підпорядкований;
  • центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику (ДПСУ), або центрального органу виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері митної справи (ДМСУ).

Слід зазначити, що наразі здійснюєтьсяреорганізація податковогота митного органів в одну структуру — Міністерство доходів і зборів. Проте до закінчення реорганізації вони працюють у звичному режимі.

Зверніть увагу!

Стосовно цьогопитання відсутня субординація: платник може подавати запит контролюючому органу будь-якого рівня.

У якій формі подавати запит?

Спеціальної форми законодавство не встановлює. Виходячизі змісту п. 52.3 ПКУ, це може бути усна,письмова чи електронна форми. Усну відразу відкидаємо. Адже доказів сказаногоконтролерами в підприємстане буде.

Електронну також поки що відкидаємо.Оскільки на момент підготовки статті відсутні технічні засоби для її функціонування.

Нагадаємо!

До кінця поточного року Податкова(Міністерство доходів і зборів) планує впровадити автоматизовану систему«Електронна картка», яка й забезпечить можливість подання електронного запиту й отримання індивідуальної консультації в електронній формі.

Залишається тільки письмова форма. Повторимося,форма (бланк) запиту нормативнимидокументами не встановлена. Тому заявниквибирає формат самостійно.

Проте, зважаючи на логіку, визначимо головні моменти, які повинні фігуруватив запиті:

  • назва та місцезнаходженнязаявника;
  • прохання надати індивідуальну податкову консультацію;
  • суть питання. Важливо описати проблемну ситуацію з посиланнями на норми законодавства та чітко викласти питання, на які потрібно відповісти;
  • підпис заявника(посадової особи юридичної особи чи платника фізичної особи).

Запит доцільно оформити у формі листа. Якщо є — на фірмовому бланку.

Печаткою лист не завіряється.Тому печатку ставити не потрібно.Проте, беручи до уваги нашу ментальністьі традицію, печатка ніколине завадить.

Запит надсилається до контролюючого органу рекомендованимлистом із повідомленням провручення або ж надається особисто відповідальною вповноваженоюособою заявника до канцеляріїконтролюючого органу. В останньомувипадку слід мати два примірники запиту. Один залишається в канцелярії; на другому ставиться відмітка про отримання запиту.

 

Зразок запиту

вих. № 32

від 29.03.2013 р.

ДПІ м.Полтави
м. Полтава, вул. Фрунзе, 155
ТОВ «Грона»,
Код ЄДРПОУ 28623458,
м. Полтава, вул. Гагаріна, 12, каб. 24

ЗАПИТ

на отриманняподаткової консультації

Згідно з п. 52 Податковогокодексу України, просимо надатиписьмову податкову консультацію з такого питання.

За приписами пп. 170.1.1Податкового кодексу України(далі — ПКУ) доходи, отриманівід надання в оренду (суборенду) нерухомості, у тому числі земельної ділянки сільськогосподарського призначення,земельної частки (паю) оподатковуються податковимагентом під час їх виплати за їхрахунок.

Тобто, відповідно до наведеної спеціальної «орендної» норми, податок слід сплатитипід час виплатиорендної плати.

Водночас, згідно з пп. 168.1.5 ПКУ, якщо оподатковуваний дохід нараховується податковим агентом,але не виплачується (не надається)платнику податку, то податок, який підлягає утриманню з такогонарахованого доходу, підлягаєперерахуванню до бюджету податковимагентом у строки, установлені цимКодексом для місячного податковогоперіоду (тобто протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду).

Остання норма визначає загальний порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку до бюджету.

Таким чином, на думку ТОВ «Грона»,відповідно до загальноправовогоправила вирішення колізій застосуванню підлягає спеціальна норма — пп. 170.1.1ПКУ.

Питання: чи повинне ТОВ «Грона»сплачувати податок на доходи фізичних осіб за пп. 168.1.5 ПКУ із суми нарахованої орендної плати на користь фізичних осіб за земельні частки (паї) за умови, що орендна плата нараховується, але за відсутностікоштів виплачуєтьсянерегулярно, із запізненняму декілька місяців? Чи слід керуватисяза таких обставин спеціальною нормою з пп. 170.1.1ПКУ, сплачуючи податок на доходипід час виплати орендної плати?

Податкову консультацію вписьмовій формі на ці запитання просимо направити на адресу нашого підприємства: 36000, м. Полтава, вул. Гагаріна, 12, каб. 24.

З повагою, керівник ТОВ «Грона»

Пугач

Г. М. Пугач

Контролюючий орган протягом30 календарних днів, що настають за днем отримання запиту, повинен надати заявнику індивідуальну консультацію.

Оформлювати їх податківці будуть згідно з методрекомендаціями, викладеними в листі ДПАУ від 21.01.2011 р. № 1600/7/10-1017/220.

Зважаючи на зміст ст. 42 ПКУ, письмові податкові консультації мають бути певним чином підписані та завірені печаткою відповідних органів. Письмова консультація вважається належним чином врученою, якщо вона надіслана за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом із повідомленням про вручення чи особисто вручена платнику податків або його законному чи вповноваженому представникові.

Олександр ЗОЛОТУХІН,

консультант ізпитань
оподаткування та бухгалтерськогообліку
газети «Інтерактивна бухгалтерія»



Бухгалтер 911